تعدد زوجات ! چاپ فرستادن به ایمیل

یکی از مباحث حساس در زمینه شبهات دینی، مساله تعدد زوجات است؛ اعم از کلیت تعدد زوجات و یا تعدد زوجات در عصر پیامبر و یا تعدد زوجات پیامبر گرامی اسلام.

لازم به ذکر است که به تدریج و بطور جداگانه به تمام ایمیل های دریافتی در این زمینه ها پاسخ داده خواهد شد.

در این نوشته ، بطور بسیار مختصر، به مساله تعدد زوجات به معنای عام آن، در کلام خدا، قرآن مجید پرداخته شده است.

موضوع چند همسری یا تعدد زوجات در قرآن کریم موضوعی دقیق و مستلزم توجه خاص میباشد . شکی نیست که از دیدگاه قرآن کریم اصل بر تک همسری است .توجه کنید .....

مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ ....(احزاب ۴)

خداوند در درون یک مرد دو قلب قرار نداده است....

و نیز بدیهی است که از دیدگاه قرآن تعدد زوجات ، فقط در شرایط بسیارخاص برای افراد خاص است، و قطعا منوط به برقراری عدالت هست...  به آیه زیرتوجه کنید...
...فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً ...(نساء ۳)

...و اگر میترسید که نتوانید عدالت برقرار کنید پس تنها یک همسر اختیار کنید ....

برابر این آیه کریمه حتی ترس از ناتوانی بر قراری عدالت موجب انصراف از ارتکاب این عمل خواهد بود .

حال به این آیه کریمه توجه کنید ....

وَلَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَيْنَ النِّسَاء وَلَوْ حَرَصْتُمْ ....(نساء ۱۲۹)

و نخواهید توانست بین زنان عدالت برقرار کنید هر چند که به این کار تمایل شدید داشته باشید...

خلاصه آیات فوق:
1- هر مردی فقط یک قلب دارد نه دو قلب،
2- اگر عدالت بین همسران را نمی توانید رعایت پس فقط یک همسر اختیار کنید،
3- در پاسخ به مدعیان پر ادعا که رعایت عدالت را در توان خود می بینند و هوس چند همسری می کنند، می فرماید: هر قدر هم که کوشش کنید نمی توانید عدالت را رعایت کنید!!

پس نتیجه همان است که فرمود: "فواحده"  فقط یکی.

آیا قرآن به چه زبانی باید بگوید که فقط یک زن اختیار کنید؟ آیا صریح تر آیه سوم سوره نساء هم می توان امر به تک همسری کرد؟

لذا با توجه به آیات فوق میتوان گفت تعدد زوجات، بر خلاف تصورات عوام و توجیهات ناصحیح و جاهلانه رایج و تبلیغات مخالفین و معاندین، بنا به آیات صریح قرآن، امری صواب و خداپسندانه و نیکو و یا موافق طبیعت انسانی نیست؛ و مومنین گوش به فرمان قرآن، باید از ارتکاب چنین عمل غیر منصفانه و غم انگیز خودداری کرده و موجبات حسرت و ندامت خود و نزدیکان را فراهم نکنند.

موارد استثناء بسیار نادر است که در کتب فقهی آمده است: مانند بیماری زن، به شکلی که ادامه زندگی زناشویی مقدور نباشد، مسافرت دائمی و طولانی (مثلا کسی باید چند سال در شهر و دیار دیگری باشد) و امثال اینها.

 

 

 



ارسال به شبکه های اجتماعی
Del.icio.us! bookmarks.yahoo balatarin Google! myspace Facebook! TwitThis Friendfeed
نظر (8)add comment


عبدالله
:

0

با سلام . به نظر میرسد آیه شریفه " ما جعل الله . . . " ...
 


تندر دات نت
:

0

برادر ارجمند جناب آقای عبدالله،
کامنت حضرتعالی همچون گذشته راهنما و روشنگر بود و مایه خوشحالی خدمتگذاران در سایت تندر، اما به دلیل فنی و پیچیدگی این بحث، و اینکه در اینجا شاید پرداختن به زوایای مورد نظر جنابعالی مقدور نباشد، لذا استثنائا، برای اولین بار، و انشاء الله آخرین بار، از انتشار کامل متن کامنت آن برادر و سرور گرامی خودداری نمودیم. پوزش ما را پذیرا باشید و در آینده، این شاگردان جویای دانستن را از نظرات خویش محروم نفرمایید.
با سپاس
smilies/smiley.gif
 


خواننده
:

0

سلام بر شما. مقاله شما را خواندم. لازم دیدم شما را به تفاسیر پیرامون آیه ارجاع دهم از جمله المیزان که تصریح می نماید مراد از عدالت در آیه سوم سوره نساء عدالت به معنای اعطای حقوق واجب است و مراد از عدالت در آیه دیگر محبت قلبی است یعنی نمی توانید مراعات برابری در مجبت را بنمایید لذا مواظب باشید بعض زنان را بدین جهت از حقوقشان محروم ننمایید. به تفسیر نمونه نیز مراجعه نمایید که فارسی است و در دسترس است. مناسب است جانب انصاف را رعایت نمایید و برای توجیه بعضی حرفهای عده ای دست به توجیهاتی نزنید که کم از تفسیر به رای ندارد. امید است مدیران این سایت که ظواهر امر حاکی از دل سوزی ایشان در راه مقابله با دشمنان شریعت غراء است از این کلمات صریح نرنجند.
 


و
:

0

نکته ای که فراموش کردید به آن بپردازید اینست که خداوند در آن آیه به وجوب رعایت عدالت بین ایتام سخن میگوید!!!!یقینا اگر قصد فردی ازدواج با زنان بیوه و تامیخ فرزندان یتیم آنها و هم چنین ازدواج با دختران یتیم و فقیر را داشته باشد،کم پیدا میشود.تعدد زوجات به خاطر سرپرستی زنان بیوه و یتیم و .. است.مجمع و سازمان و دفتر حقوق زنان در عراق اعلام کرده که به هر مردی که تجدید فراش کند،وام بلاعوض دوهزار دلاری و در صورت دوبار تجدید فراش کردن! وام سه هزار دلاری بلا عوض بدهد چرا که در شرایط جنگی چون این بسیاری از زنان به علت فوت همسر دچار مشکلات امنیتی و آسایشی و مالی و روحی روانی زیادی میشوند و تجدید فراش تنها راه حل این مشکل ارائه داده شده!
اما نکته دیگر در این مورد اینکه حکم اکثر علما در بسیاری احکام و موارد بنابر احتیاط است تا مبادا این وسط چیزی از قلم افتاده باشد.نمیشود قالب و قانون و قید خاصی بر ازدواج مجدد از برخی حیث ها قرار داد چرا که شرایط زندگی هر کس فرق میکند و مسائلی خانوادگی مانند عدم توانایی همسر برای انجام تکالیف جنسی خود و مواردی از این قبیل چیزی نیست که بشود مطرح کرد و خود زوجین حاضر به مظرح کردن آن در حضور دیگران نیستند.
 


مهدي
:

0

با سلام.
تفسير و حتي معني آيه چهارم سوره احزاب چه ارتباطي با موضوع تك همسري و چند همسري داره!؟ آيا شان نزول آن مرتبط با موضوع چند همسري است!؟
در مورد آيه سوم و همچنين آيه 123 سوره نساء (كه متن انرو هم كامل ذكر نكرديد!) مفسرين به اندازه كافي توضيح داده اند.
چيزي رو كه داريد تفسير ميكنيد و توضيح ميديد، "قرآن" است! يعني برنامه زندگي انسان از طرف خدا. براي تفسيرهايي هم كه ميكنيد بايد بعداً پاسخگوي "خدا" باشيد برادر من!. در قيامت توجيهاتي مانند "سليقه من اين بود" يا "عقل من اينو نمي پذيرفت" و ... در ارتباط با تفسير آيات پذيرفته نخواهد بود.
موفق باشيد.
 


تندر دات نت
:

0

یا تشکر از برادر گرامی آقا مهدی .
اما بزرگوار خدا میفرماید انسان یک قلب دارد و در درون قلب او هم یک محبت بیشتر قرار نمیگیرد. کما اینکه مفسر بزرگ و شریف حضرت آیت الله جوای آملی (حفظه الله) در ذیل تفسیر این سوره میفرمودند : هر انسانی یک محبت را بیشتر نمینواند در دل خود جا کند بلکه اگر محبت های دیگر را هم در قلب خود قرار دهد باز هم کیفیت محبت اولی از دیگر محبتها بیشتر است ایشان به عنوان مثال میفرمودند اگر خانوانده ای دارای چهار فرزند باشد ، پدر خانواده خود به خود یک فرزند را بیشتر دوست دارد هرچند اگر مقابل فرزندان دیگر بگوید من همه تان را یک اندازه دوست دارم ، باز هم یکی را بیشتر دوست دارد . لذا خدای متعال هم میفرماید شما بهتر است یک همسر به اختیار بگیرید چون نمیتوانید بینشان به عدالت رفتار نمایید .
در ضمن برادر گرامی ما اینجا تفسیر خانه را نینداختیم که بخواهیم تفسیر به رأی کنیم . ما هم نظرات بزرگان را در اینجا قرار میدهیم .
به تفاسیر مختلف و بیشتری رجوع بفرمایید .
 


خانم ن.ل
:

0

بنده بسیار مطلب شما را قبول دارم وبنظرم اصلا هم تفسیر به رای نمیباشد.بنده از چند بزرگوار واستاد نیز این موضوع را جویا شدم واتفاق نظر بر وجود نکته ای در این آیات برای اثبات امکان نداشتن موفقیت در چند همسری است.چگونه چنین توفیقی در اجرای عدالت در این مورد حساس آن هم در این موضوع توسط انسان پیرو نفس اتفاق میتواند بیفتد!!smilies/cheesy.gif
 


محمد امین
:

0

با سلام...
لطفا در تفسیر آیه شریفه زیر، کمی دقت کنید...
مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ ....(احزاب ۴)
لطفا برای تفسیر قرآن کریم مستند بحث کنید
 

کوچک | بزرگ

busy
 

آخرین مطالب سایت

ya-ali90-1.jpg
زندگانی حضرت علی (ع) از ولادت تا شهادت
1.مقدمه 2. كيفيت‌ ولادت‌ 3. دوران‌ كودكى‌ .4حضرت‌ على‌ (علیه السلام)
ali.JPG
آیا علی شهید است؟ (مرتد آریایی از مادرید)
پرسش «مرتد آریایی»  از مادرید:   ... با توجه به اينكه قصد ابن ملجم در کشتن علی،
1283002656_.jpg
ماجرای شهادت على علیه السلام + وصیت نامه حضرت علی(ع)
  حضرت علي عليه السلام "تهدمت و الله اركان الهدى و انطمست اعلام التقى و
21902317790444807157.jpg
متن سوال: با سلام و احترام چرا زندگی اجبار است؟ شاید كسي دوست نداشته باشد زندگي كند؟ با تشکر از شما
متن پاسخ: باسلام خدمت شما پرسشگر محترم این سوال نشانه عدم توجه یا عدم شناخت
logomahramezoon.jpg
اعمال و فضیلت ماه مبارک رمضان
  اعمال و فضیلت ماه مبارک رمضان   فضیلت ماه مبارک رمضان احکام روزه چهل
sinodet8_525.jpg
کمک به مستمندان
رسیدگی به مستمندان و فقیران ، عملی  ارزشی اخلاقی و معنوی است که به حکم فطرت
doktor.jpg
روزه از نگاه دانشمندان
چهارده قرن پيش زمانى كه جهل سرتاسر حجاز را فرا گرفته بود پيامبر گرامى اسلام
89db4bac-24a5-42a7-a009-56c857351ccc.jpg
ویژه نامه امام زمان (عج)
ولادت ولادت حضرت مهدی صاحب الزمان ( ع ) در شب جمعه ، نيمه شعبان سال 255يا 256
happy.jpg
امام زمان 1180 ساله شد!
طولانی بودن عمر امام زمان(عج)، همواره در طول تاریخ مورد سؤال بوده است. اما
mini.jpg
فروهر بیمه آقا امام زمان (عج)
(ایمیل فرشاد رضوی از تهران) ... چند روز پیش، در نیمه شعبان، عازم قم شدم تا در