اورینب، دوشیزه عرب!! (افسانه کربلا) چاپ فرستادن به ایمیل

آیا واقعیت دارد که می گویند که داستان کربلا و عاشورا، در واقع جنگ برای تصاحب دختری به نام «ارینب»، بین یزید و امام حسین بوده است؟ و اینکه یزید عاشق وی بود، ولی با نیرنگی که شد، ...ا او با امام حسین(ع) ازدواج کرد، آیا این حرف ها صحت دارد؟ پاسخ: در ابتدا، به اصل داستان، به صورتی که در کتب آمده است، توجه بفرمایید:
درباره «ارینب» و ازدواج امام حسین(ع) با وی در برخی کتاب‌ها از جمله «الامامه و السیاسه» ابو محمد عبدالله بن مسلم بن قتیبه دینوری مطالبی آمده، که خلاصه آن چنین است: "یزید عاشق «ارینب» دختر اسحق می‌شود. ارینب در زیبایی و ادب و کمالات، شهرتی درخور داشت. معاویه از جریان آگاه شد و به یزید وعده داد که او را به مقصود برساند. «ارینب» با پسر عمویش «عبدالله بن سلام» که از شخصیت‌های معروف بود، ازدواج کرد و در عراق با همسر خود زندگی می‌کرد. عبدالله از سوی معاویه در عراق مسئولیتی داشت. معاویه او را از عراق به شام احضار کرد و توسط ابو هریره و ابو درداء به وی گفت: دوست دارد دختر خود را به ازدواج تو درآورم،‌

چون از جهات مختلف شایستگی داری داماد خلیفه باشی. عبدالله پذیرفت، آن دو جریان را به معاویه گزارش کردند. معاویه پیش از این، به دختر خود گفته بود که اگر آن دو نزد تو آمدند که تو را برای عبدالله خواستگاری نمایند، موافقت کن،‌ ولی به آنان بگو: در صورتی موافقت می‌کنم که عبدالله، همسر خود را طلاق دهد. عبدالله که فریب معاویه را خورده بود، همسر خود را طلاق داد و از معاویه درخواست کرد به وعدة خود وفا کند، معاویه پاسخ داد: اگر دخترم رضایت دهد، می‌پذیرم.

آن دو نزد دختر معاویه رفتند و جریان طلاق «ارینب» را به او گفتند دختر معاویه پاسخ داد: باید درباره این موضوع اندیشه و مشورت نمایم.
جریان میان مردم پخش شد و مردم معاویه را به خدعه و مکر یاد کردند!
مدتی گذشت تا عِدّه «ارینب» سپری شد. مجدداً آن دو نزد دختر معاویه رفتند اما پاسخ منفی داد و گفت: این ازدواج به مصلحت من نمی‌باشد!
سپس معاویه، ابو درداء را به عراق فرستاد تا «ارینب» را برای یزید خواستگاری نماید.
چون وی وارد عراق (کوفه) شد، فهمید که امام حسین(ع) هم در عراق است. تصمیم گرفت در آغاز خدمت امام برسد، بعد مأموریت خود را انجام دهد. چون خدمت امام رسید، حضرت فرمود: برای چه به عراق آمده‌ای؟ ابو درداء موضوع را به امام گفت، امام فرمود: من هم تصمیم داشتم کسی را نزد «ارینب» برای خواستگاری بفرستم. اکنون که نزد او می‌روی، پیام مرا نیز به او برسان. ابو درداء چون نزد ارینب رفت او را برای امام و یزید خواستگاری نمود. «ارینب» با وی مشورت کرد که کدام خواستگار بهتر است، ابو درداء پاسخ داد: امام برای همسری با تو شایسته‌تر است. امام با همان مهریه‌ای که بنا بود یزید بدهد، «ارینب» را به عقد خود درآورد.
عبدالله همسر سابق که در شام بود، مورد بی مهری معاویه واقع شد و حقوق او را قطع کرد. عبدالله به سبب اموالی که نزد همسر خود به امانت گذاشته بود،‌ رهسپار عراق شد و موضوع امانت را با امام حسین مطرح کرد. آن گاه برای گرفتن اموال خود نزد همسر سابقش رفت و اموال خود را دریافت کرد.

آن دو چون به یاد گذشته افتادند، متأثر شدند و هر دو به گریه افتادند. امام با دیدن آن صحنه نسبت به آن دو ترحم کرد و فرمود:
باش که او را سه طلاقه کردم. خدایا! آگاهی که او را به جهت مال و زیبایی، به عقد خود درنیاوردم، بلکه به جهت اینکه او را برای شوهرش نگه دارم، با او ازدواج کردم.
سپس دستور داد تمام مهریه او را بدهند. آن دو خواستند به عنوان تشکر اموالی را به امام بدهند، که حضرت نپذیرفت و فرمود: پاداشی که امید است به من داده شود، بهتر از اموال است، سپس آن دو دوباره با یکدیگر زندگی کردند."

بر اساس آنچه در داستان آمده،‌ این جریان بعد از ولایتعهدی یزید رخ داد.(1(
نقد و بررسی داستان "اورینب":
این داستان، به حداقل،  یازده دلیل، بی اعتبار است:
دلیل اول: ابو درداء، (عویمر بن عامر یا عویمر بن قیس) بنا بر نظر مشهور در زمان خلافت عثمان (31 ـ 321 یا 33) درگذشت. برخی وفات او را سال 38 یا 39 هجری دانسته‌اند(2)، در حالی که داستان مذکور در اواخر سلطنت معاویه و زمانی رخ داد که معاویه، یزید را به عنوان جانشین خود معیّن کرده بود. قطعاً در آن زمان ابو درداء، در حال حیات نبود و سال‌ها از درگذشت وی سپری شده بود.
دلیل دوم: داستان در منابع تاریخی و حدیثی مشهور و کهن ذکر نشده است، در حالی که اگر رخ داده بود، با شهرت و کیفیتی که در داستان آمده، حتماً در منابع حدیثی یا تاریخی ذکر می‌شد. تنها کتاب مشهوری که آن را آورده «الامامه و السیاسه» است که برخی در انتساب آن به «ابن قتیبه» تردید جدی کرده‌اند.(3)
دلیل سوم: در هیچ کدام از منابع شیعه و سنی ذکر نشده که امام حسین بعد از شهادت علی(ع) و رفتن به مدینه، در اواخر سلطنت معاویه، به عراق (کوفه) آمده باشد و مدت نسبتاً طولانی درنگ نموده تا در آنجا ازدواج نماید.

دلیل چهارم:  در داستان آمده که امام «ارینب» را سه طلاقه کرد، در حالی که از نظر مکتب اهل بیت(ع) سه طلاقه نمودن همسر در یک مجلس و بدون ازدواج مجدد با وی، ارزش ندارد و محقق نمی‌گردد.

دلیل پنجم:  در برخی منابع گفته شده: کسی که با وی ازدواج کرد، امام حسن است، که در این منابع، اشاره‌ای به اینکه امام او را طلاق داده، نشده است.(4)
در کتاب «تسلیة المُجالس وزینة المجالس» داستان را به صورت مختصر دربارة امام حسن(ع) آورده، یادآور می‌شود که این جریان در مدینه رخ داد و بعد از ملاقات عبدالله با همسر سابق خود و گریه آن دو، امام او را طلاق داد و وی مجدداً به عقد شوهر سابق خود درآمد و به خانة او رفت.(5) منبع مذکور، به جهات زیر، از اعتبار و ارزش مناسب برخوردار نیست:
دلیل ششم: الف) کتاب مذکور، از منابع متأخر و غیر مشهور (حدود قرن ده هجری) است، نیز وضع نویسنده، از جهت نسب، تاریخ زندگی، محیط تربیتی، میزان اعتبار و علمیت، به صورت دقیق معلوم نیست.(6)
دلیل هفتم: ب) این کتاب بعد از مطالعه کتاب «روضة الشهداء» ملا حسین کاشفی سبزواری متوفانی حدود 910(7) و بر اساس و شیوه و اقتباس از آن نگارش یافته است.
نویسنده بعد از تمجید و تعریف از کتاب «روضة الشهداء» و نویسندة آن می‌نویسد: بعد از مطالعه آن کتاب از خداوند خواستم بر اساس و روش وی کتابی بنویسم تا در این کار از او پیروی کرده باشم.
وی یادآور می‌شود که مطالب صحیح و آنچه در کتاب‌های دانشمندان ما وجود داشت، گردآوری کردم.(8)
دلیل هشتم: اساس و منشأ کتاب مذکور، کتاب «روضة الشهداء» است. «روضة الشهداء» که مستند مهم این کتاب به شمار می‌رود، به سختی نقد شده است.
میرزا عبدالله افندی اصفهانی از بزرگان قرن دوازدهم، کتابشناس بلندپایه شیعه(9) درباره منابع «روضة الشهداء» بر این باور است که بیشتر، بلکه تمام روایات موجود در آن، از کتاب‌های غیر مشهور، بلکه غیر قابل اعتماد نقل شده است.(10)
دلیل  نهم: افزون بر این، در کتاب «روضة الشهداء» در بیشتر موارد به ویژه موارد حساس، هیچ مصدر و مأخذی برای آنها یاد نشده، در مواردی که مأخذ آورده، اغلب آن منابع اشکال دارد.(11)
دلیل  دهم: ج) داستان مذکور حتی در «روضة الشهداء» نیز نیامده است، چنان که در منابع کهن یافت نشد و نویسنده آن را با تعبیر «روایت شده»، آورده، هیچ کدام از راویان یا منابع آن را نام نبرده است!

بنابر این، این داستان، درباره امام مجتبى نیز دارای ارزش و اعتبار نیست و به افسانه شباهت دارد.
دربارة امام حسین(ع) نیز اعتبار ندارد و افسانه بودن آن نسبت به امام حسین(ع) روشن‌تر است، چنان که مطالبی که ذکر شد، معلوم شد. دقت در جزئیات آن، افسانه بودن گزارش را به خوبی اثبات می‌کند.
دلیل  یازدهم: توجه به این مطلب نیز ضروری است که در هیچ کدام از همان منابع حتی جعلی هم نیامده که علت یا دستکم یکی از علت‌های واقعه کربلا، این جریان است و یزید به جهت کینه‌ای که در این باره از امام حسین داشت، با حضرت جنگ کرد.
فراموش نکنیم، یاوه گویان زیادند. هر کس سند و مدرکی دارد، آن را منتشر کرده و به نقد بگذارد. اینکه بی خردی، در تلویزیونی، یاوه ای، قصه وار بگوید و نزد آگاهان سند و مدرکی ارائه نکند، خود دلیلی است بر خلاف واقع بودن افسانه اورینب.
به راستی، آنانکه از اسلام زخم خورده اند و دشمنی می کنند، با دیدن عزاداری های شیعیان در محرم، جز اینگونه سمپاشی ها، از ایشان، انتظار می رود؟ این حداقلی است که از دشمنان بر می آید.

پی‌نوشت‌ها:
1ـ الامامه والسیاسه، ص 166 ـ 173.
2ـ ابن عبدالبرّ،‌الاستیعاب، ج 3، ص 1229 ـ 1230؛ ابن حجر عسقلانی، الاصابه فی تمییز الصحابه، ج 4، ص 622؛ ابن اثیر الکامل، ج 3، ص 129.
3ـ دائره المعارف بزرگ اسلامی، ج 4، ص 459.
4ـ ابن شهرآشوب، مناقب، ج 4، ص 43 ـ 44؛ بحار الانوار، ج 44، ص 171 ـ 172.
5ـ محمد بن ابی طالب حسینی کرکی، تسلیة المُجالس وزینة المَجالس، ج 2، ص 54 ـ 58.
6ـ همان، ص 11 ـ 16 (مقدمه کتاب).
7ـ الذریعه، ج 11، ص 294.
8ـ تسلیة المُجالس وزینة المجالس، ج 1، ص 51 ـ 52.
9ـ رسول جعفریان، تأملی در نهضت عاشورا، ص 340.
10ـ میرزا عبدالله افندی، ریاض العلماء وحیاض الفضلاء، ج 2، ص 190.
11ـ تأملی در نهضت عاشورا، ص 340.

 



ارسال به شبکه های اجتماعی
Del.icio.us! bookmarks.yahoo balatarin Google! myspace Facebook! TwitThis Friendfeed
نظر (7)add comment


مریم
:

0

با سلام من قبلا کتاب ارینب را خوانده ام . دقیقا مطالب همینگونه میباشد و کسانی که میخواهند سفسطه کنند این اوهام را به خورد مردم میدهند . امام حسین (ع) پاکتر از اینها هستند که ما تصور میکنیم . ما خاک کف پای امام حسین (ع) هم نمیشویم و حق نداریم نسبت ناروایی به ایشان وارد نماییم . از مطالب بالا متشکرم
 


حمید رضا
:

0

سلام
دستتون درد نکنهباعث شدین که ماهر چیزی رو باور نکنیم
 


اورینب
:

0

سلام. دستتون دردنکنه من خیلی دنبال جریان اسممم بودم.چون همه ازم می پرسیدن/؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 


آشنا
:

0

سلام
خسته نباشید
بسیار ممنون از مطلبتون و همچنین از احساس مسئولیتتون در قبال اسلام ناب
 


معصوم
:

0

سلام و تشکر بابت مطلب با ارزشتون...واقعا دشمنان اسلام حق دارن از واقعه ی عاشورا بترسن و با طرح همچین مطالب کذبی بخوان مردم ساده دل رو فریب بدند اما ما جوونای عاشق حق و حقیقت که میدونیم امام حسین علیه السلام راه و هدفش چقدر بزرگ و ارزشمنده هرگز این افسانه های دروغین رو باور نمی کنیم. یاعلی
 


ابوالفضل
:

0

سلام
از اینکه بالاخره یه جایی توی این فضای پر از آشوب و مانور رسانه ای ضد اسلامی علی الخصوص شیعی، یه جماعتی رگ شیعی و غیرتشون باد کرد و به این جور شبهات بطور مستند پاسخ میدن بسیار خرسندم. ان شالله با شهدای کربلا محشور شوید و خدا در این راه پر فراز و نشیب کمک تون کنه و حضرت بقیة الله شما رو مورد الطاف قدسیه قرار بدهد.
 


راحله
:

0

سلام خسته نباشید
ممنون از اینکه با این مطلب از اسلام و امام معصوم دفاع میکنید امام حسین شخصیتی والا و پاک نه تنها د ر بین شیعه ها بلکه در سایر ادیان نیز میباشد.
 

کوچک | بزرگ

busy
 

آخرین مطالب سایت

1722311_450.jpg
آیا خدا صابر است ؟
سوال کننده : "سید جلال عقیلی نژاد" آیا خدا صابر است؟ آیا صابر از نامهای خداوند
6546.jpg
سالروز عملیات کربلای 5
عمليات کربلاي 5 مقدمه: سنگيني شرايط دشوار پس از عمليات کربلاي 4 ضرورت
alimohammadi4.png
زندگینامه شهید علی محمدی
مسعود علی‌محمدی معروف به استاد علی‌محمدی (۳ شهریور ۱۳۳۸ در تهران (کن) - ۲۲
snapshot_2014-01-12_010016.png
ضرر شراب بیشتر است یا هشتاد ضربه شلاق؟
آیا ضرر نصف لیوان شراب به بدن بیشتر است یا هشتاد ضربه شلاق؟   ه چند
mohr.jpg
علت سجده بر مهر !!
چرا شیعیان بر «مهر» سجده می کنند؟ دلیل فقهی این عمل چیست؟ پاسخ: 1- به لحاظ
bnm.jpg
زندگینامه شهید مصطفی احمدی روشن
نام :  شهید مصطفی احمدی روشن تاریخ تولد :  1358/06/17 - همدان تحصیلات :  کارشناسی
qwer.jpg
حماسه 9 دی
حماسه ماندگار نهم دی بدون شک بی‌نظیرترین حرکت مردمی تاریخ انقلاب اسلامی در
karbala.jpg
ویژه نامه اربعین
ویژه نامه اربعین روز بيستم صفر روز اربعين روز بازگشت کاروان اسیران و روز
1.jpg
عکسهای زیبا از اربعین امام حسین (ع)
یا علی مدد
women.jpg
همسران پیامبر
پرسش: مساله ازدواج های پیامبر برایم سوال شده است. یکی از مهمترین بخش ابهاماتم